Antwoord op vragen over het sociaal domein

‘Zet schuldregeling niet stop bij ‘onbedoelde’ bijstandsfraude’

Categorie: Algemeen nieuws
Datum: 27 oktober 2020
Bron: ANP

‘Onbedoelde’ fraudeschulden, bijvoorbeeld ontstaan door de strenge regels in de bijstand, maken het werk van schuldhulpverleners moeilijk en soms zelfs onmogelijk. Dat staat in een onderzoek van het televisieprogramma De Monitor (KRO-NCRV) in samenwerking met de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren. “Schuldhulpverleners worstelen met dit soort schulden, want het is natuurlijk heel zuur dat soms door een klein foutje een schuldregeling moet worden stopgezet”, zegt NVVK-voorzitter Marco Florijn.

Harde cijfers over hoe vaak schuldregelingen, om mensen naar een schuldvrije toekomst te begeleiden, niet worden opgestart of stopgezet vanwege een fraudeschuld zijn er niet. Maar de ervaringen van de ruim tachtig ondervraagde schuldhulpverleners laten zien dat dit soort schulden in de dagelijkse praktijk regelmatig voor hoofdbrekens zorgen.

Fraudeschulden kunnen bijvoorbeeld ontstaan door een verdenking van bijstandsfraude, ook als die fraude niet willens en wetens is gepleegd. Ruim 80 procent van de ondervraagde schuldhulpverleners heeft in het afgelopen jaar te maken gehad met cliënten die werden beticht van ‘onbedoelde’ bijstandsfraude. 84 procent vindt daarom ook dat ‘onbedoelde’ bijstandsfraude minder hard bestraft zou moeten worden en 93 procent is van mening dat er eerst moet zijn aangetoond dat sprake is van opzet of grove schuld voordat een schuldregeling kan worden stopgezet.

Lees ook